Brief aan Gemeente Duiven

2 november 2008

Brief aan Gemeente Duiven

De SP Duiven heeft een brief gestuurd aan college van B & W van de gemeente Duiven waarin de gemeente opgeroepen wordt om het fietsenstallingsprobleem van het NS-station op te lossen.

Geacht college,
De SP Duiven is blij met de komst van een tweede kaartjesautomaat op het station van Duiven. Dat er een tweede kaartjesautomaat komt was te lezen in het krantenbericht van de Gelderlander van 16 oktober. In hetzelfde artikel wordt beschreven dat de gemeente voornemens is om het station reiziger vriendelijker te maken door de fietsenstalling en parkeerplaatsen uit te breiden. Als SP Duiven staan wij daar helemaal achter. Ons is het gebrek aan fietsenstalling al jaren een doorn in het oog. In tegenstelling wat er op de webpagina van de gemeente Duiven over het stallingprobleem station NS beweerd wordt, is het helemaal niet zo dat er per dag ruim 100 plekken over zijn. Wij hebben het afgelopen half jaar op verschillende momenten de omgeving van het station bekeken en gefotografeerd en kwamen tot de volgende conclusie: er is een nijpend tekort aan stallingruimte en daarom is het ons inziens onterecht dat fietsers gewaarschuwd en bekeurd worden wanneer fietsen niet op de daarvoor aangewezen plekken geparkeerd staan. Bovendien viel het ons op dat half gesloopte fietsen maandenlang in de stalling staan en zelfs enkelen op het dak van de stalling lagen. Dus naast een stallingprobleem is er dus ook een beheerprobleem. Als SP Duiven staan wij een actief fietsenstallingbeleid voor. Wij zouden graag zien dat er op de spitstijden een beheerder het fietsenprobleem aanpakt en dus ervoor zorgt dat fietsen op de juiste manier gestald worden en dat er minder vandalisme plaats vindt. Met een beetje creativiteit zou je er zelfs een fietsservicepunt van kunnen maken waar je de fiets naast stalling ook kunt laten onderhouden. Vang je twee vliegen in een klap; veilig parkeren en veilig onderweg. Wij gaan ervan uit dat u deze brief mee wil nemen in uw overwegingen om het station een “nettere”omgeving te bezorgen.