SP Duiven biedt enquêteresultaten aan

13 januari 2009

SP Duiven biedt enquêteresultaten aan

Op maandagmiddag, 12 januari, heeft SP Duiven de resultaten van de in november j.l. gehouden enquête over het fietsparkeerprobleem op het station aan wethouder Verlaan overhandigd.

De enquête had als doel de reizigers op het station van Duiven te vragen naar hun mening over het fietsparkeerprobleem op het station. Deze enquête bestond uit een viertal vragen waarin werd gevraagd of de reizigers op de fiets gekomen zijn, of zij vinden dat er voldoende fietsenstallingruimte is, of zij vinden dat er een bewaakte fietsenstalling moet komen en of zij bereid zijn daarvoor willen betalen. Naast de enquêteresultaten kreeg de wethouder een collage met foto’s van de overvolle fietsenstalling op het station.

Het resultaat van de enquête ziet er als volgt uit; van de geënquêteerden komt bijna 60 % op de fiets naar het station en vind ruim 64% dat er te weinig fietsenstalling is. Ruim 64% vind dat er een bewaakte fietsenstalling moet komen maar slechts een kleine minderheid wil hier voor betalen.
Deze uitslag bevestigd wat iedere treinreiziger in Duiven al wist, maar wat de SP daadwerkelijk onderzocht heeft. Er is te weinig fietsenstalling! Bovendien wil de SP Duiven een actief beheersbeleid op het station, zoals dat ook op het station van Zevenaar gebeurd. Daar is namelijk sinds maart 2008 een serviceteam actief, bestaande uit uitkeringsgerechtigden uit Zevenaar én Duiven, die toezicht houdt op het parkeren en de omgeving van het station. Dit heeft, naast een gunstig effect tegen het wild parkeren, ook een positief effect op de uitstraling van het station. Er is minder vandalisme en het serviceteam bevorderd het gevoel van veiligheid. Dit project is een groot succes en zou, wat ons betreft, ook uitgebreid kunnen worden naar Duiven. Een serviceteam, gecombineerd met een gratis bewaakte fietsenstalling met servicepunt voor kleine fietsreparaties, is iets wat de SP Duiven graag gerealiseerd wil zien. Wat ons betreft kan dat mooi meegenomen worden in de aanstaande renovatie van het station.
Wethouder Verlaan ziet ons initiatief als een steun in de rug en heeft toegezegd onze ideeën in de gemeenteraad voor het voetlicht te brengen.