GGNet Zevenaar dank zij actie SP en GGNet personeelsleden toch niet helemaal dicht!

17 maart 2012

GGNet had het plan om per 1 maart 2012 de kliniek in Zevenaar helemaal te sluiten. Dit plan was ingegeven door de landelijke bezuinigingsmaatregelen binnen de GGZ. Hierdoor zouden tweeduizend patienten in de kou komen te staan en 110 medewerkers met ontslag.

Dit was voor de SP onacceptabel en dus alle reden om in actie te komen!

De onrust binnen GGNet en de Liemerse samenleving was voor de SP aanleiding om, samen met personeelsleden van GGNet, een openbare debatavond te organiseren. In een uitpuilende zaal gingen Renske Leijten,SP tweede kamerlid, huisarts Seesing, psychiater Boerboom, dhr. de Grefte, voorzitter van de RvB GGNet, wethouder van Groningen en dhr. Niers, voorzitter van de clientenraad onder leiding van Eric Schuurman, met elkaar en met de zaal in discussie.

Er werden verhitte discussies gevoerd wat breed uitgemeten is in de pers. Deze avond heeft gelukkig heel wat in gang gezet! Inmiddels hebben alle gemeentenraden in de Liemers unaniem moties aangenomen tegen de uitholling van de GGZ zorg en zijn in gesprek gegaan met de RvB. De huisartsen zijn in verzet gekomen en ook de patienten, het personeel en de politiek lieten zich niet onbetuigd.
GGNet heeft onder deze druk de plannen moeten wijzigen; de langdurige zorg blijft helemaal intact en er blijft, weliswaar in kleinere vorm, kortdurende zorg geboden worden. Goed nieuws dus voor de ruim 800 patienten die afhankelijk zijn van de langdurige zorg!
Inmiddels is ook bekend dat de meeste personeelsleden via onder andere outplacement binnen GGNet hun baan hebben kunnen behouden.