Wethouder van Groningen belooft er alles aan te doen om geen "kinderen van de rekening" te hebben in Duiven!

26 november 2012

Met deze woorden nam Wethouder van Groningen zeventig kinderschoenen in ontvangst, waarvan elke schoen tien kinderen symboliseert. Want in Duiven leven bijna zevenhonderd kinderen op of onder de armoedegrens!

Wethouder van Groningen krijgt de kinderschoenen overhandigd van Emmy Kreuzen, voorzitter SP Duiven

In Nederland voltrekt zich een stille tragedie. Zonder gezicht, zonder geluid, maar toch is het er. En het is schrijnend, want het treft de allerkleinsten van de land, zonder dat zij er iets aan kunnen doen. Er moet wat gebeuren.
Ruim 350.000 kinderen in Nederland groeien op in armoede. De kabinetsplannen zijn juist voor deze kinderen desastreus. Een plan voor armoedebestrijding ontbreekt. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor armoedebestrijding, maar hebben er steeds minder budget voor. Zo krijgen in elke gemeente honderden tot duizenden kinderen de rekening van de crisis gepresenteerd.

Ook in Duiven leven er bijna zevenhonderd kinderen op of onder de armoedegrens. Zij krijgen niet dagelijks een goede maaltijd, kunnen niet op een sportvereniging, kunnen niet op schoolreisje of hebben geen geld voor een verjaardagsfeestje, laat staan iets voor in de schoen met Sinterklaas. En met de komende bezuinigingen zal het voor die kinderen alleen maar beroerder worden.
De SP roept op tot een krachtig protest richting Den Haag, die met de komst van allerlei bezuinigingsmaatregelen de gemeenten opzadelt met de problemen waaraan zij weinig kan doen. Maar ook een protest tegen de keuzes die gemeenten vaak maken ten koste van de minder bedeelden.

Met een lang lint aan schoenen vraagt de SP aandacht voor "de kinderen van de rekening".

In heel Nederland worden kinderschoenen ingezameld en overhandigd aan wethouders en burgemeesters als symbool van kinderen die opgroeien in armoede. Het kan toch niet zijn dat het een na rijkste land van Europa kinderen laat opgroeien in armoede!
Wij vragen de wethouder, na deze middag, nog meer dan voorheen te denken aan die kinderen, die leven in gezinnen die de eindjes niet meer aan elkaar geknoopt krijgen. Dat hij bij het maken van keuzes waaraan hij het geld uitgeeft hen in gedachten neemt. "Iedereen doet mee" staat er in het collegeprogramma en daar wil de SP het college graag aan houden! De kinderen mogen namelijk nooit "de kinderen van de rekening worden!"