Stichting Leergeld op bezoek bij bestuur en fractie SP Duiven

12 december 2012

Stichting Leergeld op bezoek bij bestuur en fractie SP Duiven

Op dinsdagavond, 11 december, kreeg SP Duiven uitleg over Stichting Leergeld "De Liemers". Dit is een ideële organisatie die kinderen, die opgroeien in armoede, wil beschermen tegen uitsluiting en sociaal isolement.

Stichting Leergeld "De Liemers"

De heren Gerard Hendriksen, voorzitter en oud wethouder van Zevenaar, en Fred Wensveen, secretaris, hielden een vurig pleidooi over het belang van kinderen die zonder armoede-stigma opgroeien en gewoon kunnen "meedoen". Met het motto "Alle kinderen doen mee; volle kracht vooruit!" probeert deze stichting met financiële middelen en adviezen kinderen gelijke kansen te geven om te slagen in onze maatschappij, waar inmiddels al 367.000 kinderen op of onder de armoedegrens opgroeien.

De SP is blij dat er organisaties als Stichting Leergeld bestaan om de allerzwaksten in de samenleving te ondersteunen maar vind het tegelijker tijd ook een schande dat zulke organisaties in een zo rijk land als Nederland nodig zijn. De SP heeft al in november op lokaal en op landelijk niveau aandacht gevraagd voor de kinderarmoede. In Duiven heeft de SP op 26 november wethouder van Groningen dwingend gevraagd om de Duivense kinderen, die in armoede opgroeien, zoveel mogelijk te ontzien. Met het overhandigen door SP Duiven van 70 kinderschoentjes, die symbool stonden voor de bijna 700 kinderen die, in Duiven, op of onder de armoedegrens leven, heeft wethouder van Groningen belooft zijn best te doen om hen niet "de kinderen van de rekening" te laten zijn.

Wethouder van Groningen ontvangt de kinderschoentjes

SP Duiven zal de oproep van Stichting Leergeld om aandacht te blijven vragen voor de sociale agenda en in het bijzonder voor de kinderen zeker ter harte nemen en, net als voorheen, onverminderd hoog op de agenda van college en raad te laten houden. Dat zijn wij, als SP, immers aan onze stand verplicht!