h

Uitslag onderzoek SP Duiven brievenbus verplaatsing Voorbijstraat

3 juli 2014

Uitslag onderzoek SP Duiven brievenbus verplaatsing Voorbijstraat

Onderzoeksresultaten n.a.v. vragenlijsten over verplaatsing brievenbus Voorbijstraat.

Inleiding en verantwoording:

Na aanleiding van een noodkreet vanuit een persoon uit de Parkflat, grenzende aan het woonzorgcentrum “Thuvine” in Duiven, over de verplaatsing van een brievenbus, gelegen aan de Voorbijstraat te Duiven naar de Mondriaanstraat te Duiven, is SP Duiven een onderzoek gestart.

SP heeft een vragenlijst opgesteld voor de bewoners, en dan vooral betreffende de oudere bewoners om beter inzicht te kunnen krijgen in de aard van de problematiek rondom de verplaatsing van de brievenbus, de ernst ervan, het gebruik van de verplaatste brievenbus en eventuele oplossingen.

In totaal zijn 72 bewoners van woonzorgcentrum Thuvine, de aangrenzende Parkflat aan Thuvine en Duvestaete, bereid geweest om deze vragenlijsten in te vullen.

Dit invullen heeft plaatsgevonden in de periode van 27 juni 2014 tot en met 2 juli 2014.

De volgende vragen zijn gesteld in ons onderzoek:

  • Was u op de hoogte van de verplaatsing van de brievenbus?
  • Ondervindt u hinder van het verplaatsen van de brievenbus?
  • Maakte u gebruik van de brievenbus?
  • Heeft u protest aangetekend tegen de verplaatsing toen de brievenbus er nog stond?
  • Dit wensen wij t.a.v. de brievenbus:

 

De resultaten van de vragen:

Vraag 1:

 

Conclusies met betrekking tot de eerste vraag:

  • Het grootste gedeelte van de bewoners was niet op de hoogte van de verplaatsing van de brievenbus, deze mensen geven aan dat zij geen sticker op de desbetreffende brievenbus hebben gezien.
  • Een persoon heeft in “De Gelderlander” gezien dat de brievenbus verplaatst zou worden.
  • Het gedeelte dat “ja ” heeft geantwoord, heeft een sticker op de brievenbus gezien, maar deze zou er maar voor korte duur opgeplakt zijn, aldus de bewoners.
  • Niemand van de geënquêteerden heeft een persoonlijk schrijven van PostNL ontvangen.

 

Vraag 2:

Conclusies m.b.t. vraag 2:

  • Maar liefst 59 van de 72 mensen zegt hinder te ondervinden ten gevolge van het verplaatsen van de brievenbus, 19 mensen geven aan dat zij het nu te ver vinden lopen naar de dichtstbijzijnde brievenbus.
  • Drie mensen geven aan zelfs “ernstige” hinder te ondervinden door de verplaatsing.
  • Twee mensen zeggen: “ik loop nu gewoon naar de Mondriaanstraat”.

 

Vraag 3:

 

Conclusies m.b.t. vraag 3:

  • Uit de vragenlijst blijkt dat 3 mensen van de ondervraagden helemaal geen gebruik maakte van de brievenbus aan de Voorbijstraat, 69 andere ondervraagden geven aan dat ze gebruik maakten van de brievenbus.
  • Dit gebruik verschilt tussen, bijna elke dag, tot 15 keer per jaar, in de bovenstaande grafiek zijn de mensen die aangeven meer dan 1 maal per week de brievenbus gebruikt te hebben aangegeven met: “ik maak er vaak gebruik van”.
  • Onder regelmatig gebruik valt in deze grafiek de mensen die minder dan 1 maal per week gebruik maakten van de brievenbus.
  • Door twee bewoners wordt aangegeven dat zij geen gebruik maakten van de brievenbus omdat hun kinderen de post meenamen.
  • Een bewoner voegt eraan toe dat de “verdwenen brievenbus” ook een “herkenningspunt” voor bezoekers was.
  • Er mag vanuit gegaan worden dat bijna elke bewoner gebruik maakte van de brievenbus aan de Voorbijstraat.

 

Vraag 4:

Conclusies m.b.t. vraag 4:

  • Uit de antwoorden van de bewoners mogen we afleiden dat vijf mensen protest hebben aangetekend, vier mensen hebben handtekeningen opgehaald onder leiding van de “bewonerscommissie” ter plaatse.
  • Een persoon heeft aangegeven een email te hebben gestuurd naar PostNL, hier heeft hij, volgens zijn zeggen een reactie van “een mevrouw” van PostNL over gekregen,  dat het geen nut zou hebben, aldus een bewoner.
  • De grootste reden van “het niet aantekenen van protest” komt volgens de bewoners gewoonweg door het feit dat zij niet op de hoogte waren van de verplaatsing.
  • We mogen er vanuit gaan, dat, wanneer de bewoners op de juiste wijze op de hoogte waren gesteld van de verplaatsing door PostNL, zij wel degelijk protest hadden aangetekend.

 

Vraag 5:

 

Conclusies m.b.t. vraag 5:

  • Een bewoner geeft aan geen nieuwe brievenbus te willen of de oude situatie terug te willen.
  • 71 mensen geven aan dat zij of een herplaatsing van de brievenbus willen of een andere oplossing voor het verdwijnen van de brievenbus, deze oplossingen zijn: de oude situatie terug, dus terugplaatsing van de brievenbus, een brievenbus plaatsen bij de tegenovergelegen apotheek en als laatste oplossing, een interne brievenbus in woonwoonzorgcentrum Thuvine die twee maal per week, of vaker geleegd zal worden.

 

Eindconclusie:

  • Uit het onderzoek van SP Duiven bij 72 bewoners die rondom de “verdwenen” brievenbus aan de Voorbijstraat wonen, is gebleken dat het weghalen van de brievenbus bij veel omwonenden leeft. Het betreft bejaarde mensen, die vaak niet goed ter been zijn.
  • PostNL heeft in deze verzuimd, door zich niet aan de regels te houden, er is wel een sticker op de brievenbus geplaatst maar dat was van zo’n korte duur dat de meeste mensen deze sticker niet gezien hebben.
  • Niemand heeft een schrijven van PostNL thuis ontvangen, ook in deze is PostNL erg slordig geweest.
  • Doordat mensen niet goed, volgens de gebruikelijke procedure op de hoogte zijn gesteld, kon er ook geen protest aangetekend worden.
  • Mensen moet nu veel verder lopen, iets dat velen niet kunnen.
  • Mensen ondervinden wel degelijk hinder door de verplaatsing.
  • Ook werd er door velen wel gebruik gemaakt van de brievenbus.
  • De ouderen zien het verplaatsen van de brievenbus wel degelijk als een probleem en zien graag dat hier een oplossing voor gevonden wordt, een oplossing dichtbij!

 

Onder deze hyperlink vindt u meer informatie: https://duiven.sp.nl/dossier/brievenbus-thuvine

Reacties

Mijn vrouw schrijft nog vaak brieven die we dan gaan posten als we boodschappen of iets anders gingen doen. Kon dan altijd even kort bij de brievenbus stoppen om de brief in de bus te doen, de loop afstand voor personen die al moeite hebben met lopen is dan kort. Als deze bus terug komt zijn we blij.

Reactie toevoegen

U bent hier