Wethouder kan toezegging voor opslagruimte "Weggeefhoek Duiven" niet waarmaken

29 juli 2014

Wethouder kan toezegging voor opslagruimte "Weggeefhoek Duiven" niet waarmaken

Op 7 juli heeft wethouder van Groningen aan de "weggeefhoek Duiven" de toezegging gedaan om opslagruimte te zoeken voor dit "mooie initiatief". Na inspreken in de raadsvergadering op 26 mei door Esther van IJs van weggeefhoek leek alles in kannen en kruiken. Maar helaas.....

Bij een weggeefhoek kunnen mensen, die dat nodig hebben, gratis spullen halen. Veelal gaat het om meubels, speelgoed en kleding. Esther van IJs, uit Duiven, is een van de medeoprichters van de weggeefhoek, die o.a. ook in Rheden, Velp, Westervoort en Zevenaar te vinden is. Steeds vaker moet de weggeefhoek goede spullen laten gaan omdat er geen ruimte meer voor is. En dat is zuur voor mensen die er net naar op zoek waren maar er het geld niet voor hebben.

Na gesprekken met de "Weggeefhoek Duiven", waarin door de wethouder aangegeven is dat het mogelijk moet zijn om opslagruimte te vinden, was de hoop groot bij de vrijwilligers. Er werd zelfs gesproken over de kantine van de "Spelleward" als locatie voor opslag en die toch de komende jaren leeg staat. Helaas gaat een gemeentelijke afspraak roet in het eten gooien. Deze afspraak is dat er geen gratis accommodaties meer verstrekt worden aan verenigingen en andere organisaties. Er moet huur, gas, water en licht betaald worden. Bovendien is de gemeente bang op een enorme toeloop van andere organisaties voor gratis accommodatie.

Dit is een enorme domper voor de vrijwilligers van de weggeefhoek, die zich verheugd hadden op deze ruimte om hun enorme voorraad te kunnen plaatsen. Zij zijn onmogelijk instaat om huur te betalen want zij doen alles gratis. Reden voor de SP om opheldering te vragen aan het college.

In de brief, die de SP naar het college gestuurd heeft, gaat het over de volgende drie vragen:

• De SP wil graag van het college weten waarom er tot op heden nog geen ruimte beschikbaar is gesteld aan de weggeefhoek Duiven.
  • Wat is er tot op heden gedaan om tot een snelle oplossing te komen.
  • Op welke termijn kan de weggeefhoek beschikken over opslagruimte.

De SP hoopt binnen twee weken antwoord op deze vragen te hebben.

Inhoud van de brief