Update voetbalkooi van der Goesstraat

3 augustus 2014

Update voetbalkooi van der Goesstraat

De gemeente heeft ontzettend veel haast gemaakt om de voetbalkooi in de van der Goesstraat weg te halen. Ruim voor 4 augustus is hij al op 28 juli verwijderd. Vanwaar deze haast? De SP wil opheldering.

In de nieuwsbrief, die de buurtbewoners kregen, is te lezen dat de voetbalkooi op 4 augustus weggehaald zou gaan worden maar nu blijkt dat hij al een week eerder is verwijderd.

Het verwijderen van de voetbalkooi heeft, net als destijds bij het verwijderen van de voetbalkooi in "de Nieuweling" voor veel beroering gezorgd onder de buurtbewoners en gebruikers van de "kooi". Zonder voor-aankondiging aan gebruikers, buurtbewoners en de raadsleden is hij in de vakantie weggehaald en lijkt het dat de gemeente, net als destijds met voetbalkooi in "De Nieuweling", niets geleerd heeft. En daar wil de SP opheldering over van  wethouder mw. Vuulink-Imming.

De SP is van mening dat een buurtonderzoek, samen met het geluidsonderzoek, voor meer draagvlak en begrip in de buurt zou hebben opgeleverd. Wat nu overblijft is een wijk die nu  onverwachts hun speelvoorziening kwijt is waardoor hun voetballende kinderen naar het Horsterpark moeten uitwijken of, als kinderen weer net als voorheen op het grasveld gaan voetballen, buurtbewoners die weer ballen in hun tuin of op hun auto zien belanden.

De SP wil voor de informatieavond van 27 augustus a.s. antwoord op de volgende vragen:

• Hoe is het mogelijk dat een dergelijk probleem weer in de vakantieperiode tot een oplossing wordt gebracht?
  • Waarom is eerst de voetbalkooi verwijderd, namelijk op 28 juli en loopt de bezwaarprocedure tot 28 augustus? Vanwaar de haast?
  • DE SP wil weten welk tijdspad  er is gevolgd?
  • De SP wil weten wanneer er geklaagd is en door hoeveel verschillende personen?
  • DE SP wil weten waarom er geen gelijke procedure is gelopen als bij de voetbalkooi  in "De Nieuweling"?
  • Hoe past deze oplossing in het nieuwe denken, participatie en vooral wat is hierin de menselijke maat?
  • Bij een onderhoud met een klager bleek dat veel van de overlast laat in de avond plaatsvond, waarom is hier geen oplossing voor gezocht ?
  • Wat zijn de kosten die met deze “operatie”gemoeid zijn, onderzoek, nieuwsbrief, werktijd ambtenaren etc.?
  • Wat is er gedaan om de voetbalkooi te behouden?
  • Waarom is de raad tussentijds niet op de hoogte gebracht van onderzoeken die de gemeente blijkbaar heeft laten uitvoeren.
  • Waarom is de raad tussentijds niet op de hoogte gebracht welke resultaten daaruit zijn gekomen en wat daarvan mogelijk de gevolgen zouden kunnen zijn?
  • Uiteindelijk zijn de buurtbewoners via een brief geïnformeerd en daarna pas de raadsfracties? Welke keuzes liggen hieraan ten grondslag?

De brief aan wethouder mw. Vuulink-Imming is hier te lezen.