Een "bittere pil" voor de huisartsenpost in de Liemers!

19 april 2015

Een "bittere pil" voor de huisartsenpost in de Liemers!

Foto: Gerard Wassing

Onder grote belangstelling hebben de SP afdelingen in de Liemers een "bittere pil"aangeboden aan directeur Eric Scheppink van de huisartsendienst Arnhem. Vanaf 20 april is de huisartsenpost in Zevenaar 's nachts gesloten en moeten patienten dan naar de huisartsenpost in Velp.

Foto: Ed van der Schaft

Directeur Eric Scheppink krijgt de "bittere pil" aangeboden door SP-er Bjorn Zock

De laatste jaren is de acute zorgverlening in de Liemers langzaam aan het verdwijnen. Zo verdween in 2012 al de spoedeisende hulp en de verloskunde van ziekenhuis Zevenaar, nu gaat ook de huisartsenpost 's nachts dicht. Dit is voor de SP, die staat voor zorg dicht bij de burger, reden om wederom voor de (acute) zorg in actie te komen. Na een brandbrief aan de Liemerse gemeenten was het tijd om te laten zien en horen dat de Liemerse bevolking het hier absoluut niet mee eens is. En dat werd Eric Scheppink deze middag ook wel duidelijk. Hoewel hij uitlegde dat de huisartsen door de zorgverzekeraars onder druk worden gezet en flink moeten bezuinigen was hier bij een aantal aanwezigen weinig begrip voor."Hoe moet ik in Velp komen, ik heb geen auto en amper geld voor het openbaar vervoer" betoogde een van de aanwezige burgers.

Foto: Ed van der Schaft

Hoewel Eric Scheppink het betreurt dat deze keus is gemaakt, niet alleen voor huisartsenpost Zevenaar maar ook voor die van Arnhem Zuid die 's nachts ook dicht gaat, heeft hij begrip voor de bezwaren en verzekerd hij de aanwezigen dat de huisartsenpost nog zeker de komende vijf jaar de avonden en weekenden open zal blijven. Hiertoe is een contract getekend door ziekenhuis Rijnstate en de Huisartsendienst Arnhem. De SP zal er in ieder geval alles aan doen om de huisartsenpost voor de Liemers te behouden.