SP Duiven kijkt terug op succesvolle TTIP informatieavond

5 december 2015

SP Duiven kijkt terug op succesvolle TTIP informatieavond

Foto: Gerard Wassing

"Jullie gaan vanavond niet vrolijk naar huis", aldus Nico Heijmans, gespreksleider van de openbare TTIP informatieavond die SP Duiven op 4 december heeft gehouden. En inderdaad, de toehoorders van SP Europarlementarier Anne-Marie Mineur en FNV bestuurder Coen van der Veer, werden niet vrolijk van hun verhaal.

Foto: Gerard Wassing

De Europese Unie en de Verenigde Staten zijn in onderhandeling over het vrijhandelsverdrag Transatlantic Trade & Investment Partnership (TTIP) waarbij Europa en Noord-Amerika tot één grote interne
vrije markt worden samengevoegd. Is dat een goed idee? Kunnen Nederlandse burgers en ondernemers profiteren van dit akkoord? Of ondergraaft TTIP de democratie en bevoordeelt het enkel multinationals
ten koste van overheden, consumenten, het milieu en het MKB? Tijd voor uitleg van Anne- Marie en Coen!

Foto: Gerard Wassing
Coen van der Veer, bestuurslid van de FNV, gaf op heldere wijze een uiteenzetting van de diverse handelsverdragen, hoe deze achter gesloten deuren tot stand komen en wat de visie is van de FNV en de internationale vakbeweging. Met de TTIP voorstellen, zoals die nu naar buiten komen, zal de FNV in ieder geval niet instemmen.

Anne Marie Mineur sloot mooi aan op het verhaal van Coen en liet aan de hand van voorbeelden en haar ervaringen als Europarlementarier zien dat er heel wat haken en ogen zitten aan dit vrijhandelsverdrag. Bijzonder is dat het Europarlementariers amper op de hoogte worden gehouden over de inhoud van het verdrag en er al helemaal niks over mogen zeggen....

Foto: Gerard Wassing
" Het vrijhandelsverdrag is bedacht door multinationals die hierdoor veel en snel geld kunnen verdienen zonder rekening te willen houden met de Europese regels over arbeidsrecht, voedselveiligheid en milieu", aldus Anne-Marie.

Gelukkig komen steeds meer mensen en organisaties in verzet tegen de TTIP plannen. De SP is tegen dit "wurgakkoord" en probeert door actie te voeren en handtekeningen op te halen "Amerikaans toestanden" in Europa te voorkomen. Op deze site kunt u ook het verzet steunen.