SP 2e kamerlid Renske Leijten gaat kamervragen stellen over Diafaan!

10 mei 2016

SP 2e kamerlid Renske Leijten gaat kamervragen stellen over Diafaan!

Foto: SP

310 miljoen euro WMO geld is er overgehouden  door de gemeentes in Nederland en niet gebruikt waarvoor het bedoeld is, voor de ZORG! Ook de gemeente Duiven heeft een half miljoen over gehouden. De SP wil dat dit geld geoormerkt wordt zodat het alleen maar gebruikt kan worden voor de WMO en huishoudelijke hulp.

De ene thuiszorgorganisatie na de andere valt om, de jeugdzorg is aan z'n zoveelste reorganisatie toe, zorgvragers hebben verminderde of geen hulp meer in de huishouding, thuishulpen moeten het met minder salaris doen of worden verplicht ZZP-er en mantelzorgers komen in de problemen. Dit is Nederland anno 2016 waarin marktwerking in de zorg er alleen maar toe geleid heeft tot zelfverrijking en wanbeleid van managers, productie maken voor zo min mogelijk geld en waar de menselijke maat en solidariteit ver te zoeken is.

Diafaan is onlangs failliet gegaan en is een van de vele thuiszorgorganisaties die het afgelopen jaar omgevallen zijn. De SP in de Liemers zit hier boven op en is aanwezig bij bijeenkomsten van personeel, vakbonden en overnamekandidaten. De situatie van Diafaan is tijdens het faillisement aangekaart bij de SP tweede kamerfractie en die er direct mee aan de slag is gegaan in Den Haag. Op 19 mei gaat SP kamerlid Renske Leijten in debat met minister Schippers en staatsecretaris van Rijn om opheldering te vragen over de niet gebruikte WMO gelden en het omvallen van TSN en Diafaan.

Als het aan de SP ligt komt snel een einde aan de idiote marktwerking in de zorg! De SP heeft hiertoe een plan  ontwikkeld om een Nationaal Zorgplan in Nederland te introduceren, waarin iedereen recht heeft op basiszorg met daarin tandzorg, fysiotherapie en GGZ, zonder eigen risico. Uit onderzoek van de SP blijkt dat hier een breed draagvlak onder bevolking en bij de meeste politieke partijen bestaat want zij zien en voelen welke vreselijke gevolgen die marktwerking in zorg in Nederland heeft! Steun daarom ons plan en help mee om ons huidige 'zieke zorgsysteem' weer beter te maken.