Ook in Duiven op naar een Nationaal Zorgfonds!

1 juli 2016

Ook in Duiven op naar een Nationaal Zorgfonds!

Foto: SP

Op zaterdag, 2 juli, start in Duiven de campagne om te komen tot een Nationaal Zorgfonds. Er zijn dan vrijwilligers in het centrum van Duiven om de mensen te informeren en steunbetuigingen op te halen voor dit plan voor hervorming van ons ziektekostensysteem.

In mei is een landelijke campagne van start gegaan om te komen tot een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico. De privatisering van de zorgverzekering heeft namelijk niet geleid tot goedkoper en beter, maar tot verspilling en een stijging van de kosten voor de mensen die zorg nodig hebben. Iedereen is verplicht verzekerd, maar ongeveer 1 miljoen mensen in Nederland zijn niet in staat om de premie te voldoen. Ze zijn dan nog wel verzekerd, maar ze krijgen een boete en een incassobureau achter zich aan. Het eigen risico van 385 euro leidt er toe dat steeds meer mensen niet naar de dokter gaan, of geen medicijnen kopen, als ze ziek zijn. Naar verluidt is dat nu al een kwart van de patiënten. Tegelijkertijd verspillen de verzekeraars jaarlijks 500 miljoen euro aan reclame! Dat gaat ten koste van de zorg.

Hoewel het initiatief voor deze campagne bij de SP ligt, wordt hij reeds door talloze mensen, politici, verenigingen en groeperingen gesteund. In het manifest staat duidelijk wat de bedoeling is: één verplichte zorgverzekering voor iedereen, zonder winstbejag of concurrentie, zonder eigen risico en zonder reclame. Goede en betaalbare zorg is mogelijk als het hele zorgstelsel dienstbaar wordt gemaakt aan de relatie tussen patiënt en zorgverlener. Omdat de hele premie dan kan worden besteed aan de zorg, en niet aan bureaucratie, management, marketing en overhead kosten, is een dergelijk stelsel zeker niet duurder, misschien zelfs goedkoper. Er hoeft dus geen geld bij, om dit plan te verwezenlijken!