SP vraagt opheldering over lange wachttijden en mogelijke leegstand woonzorgcentrum Thuvine

1 oktober 2016

Stel je voor dat je al flink op leeftijd bent, je hele leven in Duiven hebt gewoont en met een beetje thuishulp nog steeds zelfstandig kunt wonen en dagelijks een rondje kunt maken in het centrum van ons dorp. Je komt ten val en je moet,na de ziekenhuisopname, opgenomen worden in een woonzorgcentrum maar daar is een wachtlijst van minimaal negen maanden. Helaas kan de familie de mantelzorg zo'n lange tijd niet opbrengen en vervolgens moet je verhuizen naar een andere gemeente omdat daar de wachtlijst korter is..... Dit schrijnend verhaal is waargebeurd en heeft recentelijk  in Duiven plaatsgevonden.

Foto: Pleyade
SP Duiven heeft, sinds de overname van woonzorgcentrum Thuvine van het failliete Diafaan door Pleyade (organisatie voor woon, zorg en welzijn), van diverse ex-medewerkers, vrijwilligers en mantelzorgers te horen gekregen dat er een opnamestop is en er appartementen/kamers leeg zouden staan. Tegelijkertijd is er een enorme wachtlijst en moeten ouderen, die vaak heel of een groot deel van hun leven in onze gemeente wonen, vaak omzien naar andere gemeenten omdat daar de wachtlijsten voor de woonzorgcentra veel korter zijn.

Dit roept natuurlijk vragen op en heeft de SP heeft via een brief aan de raad van bestuur van Pleyade om opheldering gevraagd.

De oudere dame, van het bovenstaande intro-verhaal, moest ook opgenomen worden in een woonzorgcentrum in een andere gemeente. Zij moest, gedwongen door de WMO bezuinigingen op de thuishulp, een groot deel van het huishouden zelf gaan doen en is bij die activiteiten ten val gekomen. Na ziekenhuisopname moest zij opgenomen worden in een woonzorgcentrum en het liefst in Thuvine want zij woont haar hele leven al in Duiven. Voor Thuvine was er, voor haar indicatie, een wachtlijst van tenminste negen maanden. Haar familie woont ver buiten Duiven en is niet in staat om haar negen maanden mantelzorg te verlenen. Diverse zorginstanties in Duiven adviseerden hun om maar naar een woonzorgcentrum in een van de ons omringende gemeenten te gaan omdat daar de wachtlijsten veel korter zijn. Inmiddels is zij in een andere gemeente opgenomen.

Staat dit verhaal op zich? Gelet op de verhalen en meldingen van ex-werknemers, vrijwilligers en mantelzorgers denken wij van niet! Herkent u zich in dit verhaal of kent u mensen die hetzelfde is overkomen dan vragen wij u om te reageren of om contact met ons op te nemen. Ook als u zorgprofessional bent. Wij zullen alle meldingen met zorg en respect voor de privacy behandelen.