Standpunt SP Meerjarenbegroting 2021-2024 gemeente Duiven

1 december 2020

Standpunt SP Meerjarenbegroting 2021-2024 gemeente Duiven

Foto: Pixabay

De gemeente Duiven heeft op 10 november j.l. de meerjarenbegroting vast gesteld. Daarin zijn keuzes gemaakt die niet de onze zijn en heeft daarom de SP niet ingestemd met de voorgestelde begroting.

Onze gemeente zit, zoals zoveel gemeenten, in financieel zwaar weer. Dit is vooral toe te schrijven aan tekorten in het sociaal domein en met name in de jeugdzorg.

Voor de voorjaarnotabespreking van 7 juli j.l. heeft het college voorstellen gedaan om te komen tot een sluitende begroting in 2022 en heeft aan de gemeenteraad gevraagd om daarin mee te denken om te komen tot een breedgedragen voorstel. De SP en GroenLinks hebben daarop gezamenlijk een wijzigingsvoorstel gedaan waarin inwoners en bedrijven naar vermogen  hun bijdrage leveren en waarin de minst draagkrachtigen ontzien worden. Ook vinden wij dat wij, als gemeenteraad en college, ons deel moeten bijdragen en niet bang moeten zijn om in ons 'eigen vlees' te snijden. Helaas heeft ons wijzigingsvoorstel niet de aandacht gekregen die het verdiend had. Hier waren we, als SP fractie, enorm teleurgesteld over.

Op 10 november heeft de gemeenteraad de meerjarenbegroting 2021-2024 vastgesteld met daarin opgenomen de voorstellen van 7 juli waarvoor een meerderheid bestond in de gemeenteraad. Hoewel wij constructief willen meedenken over plannen en ideeen die wij, als SP, belangrijk vinden zoals bijvoorbeeld woningbouw en het sociaal domein, konden wij niet instemmen met de meerjarenbegroting. Wij maken op een aantal punten wezenlijke andere keuzes en zien dat niet terug in begrotingsvoorstel.

Foto: Vidoto
Fractievoorzitter Gerard Wassing: "Als we van onze inwoners  en bedrijven een bijdrage vragen is het niet meer dan logisch dat we, als raad en college, ook kritisch naar onszelf kijken naar hoe we kunnen bijdragen aan het terugbrengen van de financiele tekorten. Daar hadden we op 7 juli voorstellen voor gedaan waarvan 'afzien van de extra vergoeding voor raadsleden in December' er een van is. Wij vinden dat raadslid zijn een eervolle taak is en je niet voor het geld in de gemeenteraad moet zitten. Daarnaast is deze regeling 'een kan-besluit' en geen verplichting maar wel door de gemeente opgebracht moet worden. Op 10 november heeft de SP een amendement ingediend waarin we dat zouden regelen en waar we een meerderheid voor leken te hebben. Helaas bleek bij hoofdelijke stemming dat we net 1 stem tekort kwamen.....

Voorjaarsnota SP 7 juli 2020

Algemene beschouwingen SP Meerjarenbegroting 2021-2014