SP Duiven doet onderzoek naar beleving 'Vergert van het gas af"

5 mei 2023

SP Duiven doet onderzoek naar beleving 'Vergert van het gas af"

In oktober 2021 zijn door de gemeenteraad de wijken 'de Vergert' en 'Centrum/Oud Zuid'als startwijken aangewezen die als eerste van het gas afgaan. Dit moet voor eind 2030 gerealiseerd zijn. Hoewel de bewoners van deze wijken via projectgroepen betrokken worden bij de besluitvorming leven er veel vragen en onzekerheden onder de inwoners van deze wijken. Dit blijkt onder andere uit verhalen van wijkbewoners die de SP bereikt hebben. De informatie, die tot nu toe is verstrekt, lijkt de vragen en onzekerheden vooralsnog niet weg te kunnen nemen.

Op 9 en 22 mei en op 12 juni a.s. gaan SP-ers daarom de betreffende wijken in om te onderzoeken hoe de bewoners aan kijken tegen deze energietransitie en wat zij verwachten, welke vragen ze hebben en wat zij denken wat het voor hun specifieke situatie zal gaan betekenen.

Wilma Daams, voorzitter SP Duiven, denkt dat er ook veel vragen en onzekerheden leven over wat het voor de financiële situatie van de bewoners zal gaan betekenen.

Foto: Vidoto
'Gasvrij is natuurlijk een van de maatregelen om onze klimaatdoelen te halen waarbij de gaswinning in Groningen en de geo-politieke situatie met Rusland ook een belangrijke rol spelen maar we moeten niet vergeten dat er van onze inwoners ook een grote investeringen worden gevraagd. Overstappen op elektrisch koken met de aanschaf van apparatuur en geschikte pannen en ander kookgerei, aanpassingen in huis en vervroegde afschrijving van de huidige CV installatie  kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Wij willen onder andere graag van wethouder Tiedink weten op welke wijze de wijkbewoners ondersteund kunnen gaan worden'.

Na de enquête wil de SP in contact gaan met de betrokken wethouder en haar de uitslag overhandigen. Daarnaast is er op zaterdagmiddag 17 juni a.s. weer een informatiebijeenkomst gepland voor de wijkbewoners waarbij we hopen dat er een grote opkomst zal zijn vanuit de betrokken wijken. Wij zullen gedurende onze rondgang in de wijken de mensen in ieder geval over deze informatieavond informeren.

Reacties

Is allemaal waar maar waarom is stadsverwarming nog steeds gekoppeld aan olie en gas. Prijs 4x over de kop. De appel is toch ook niet gekoppeld aan de auto.